یک مطالعه جدید نشان داده است که اگرچه رژیم های غذایی کم کربوهیدرات ممکن است حافظه کوتاه مدت افراد را کمی ضعیف کنند، اما می توانند قدرت تمرکز و توجه آن ها را افزایش دهند.
دکتر هولی ای تیلور، از دانشگاه مدفورد، محقق اصلی این مطالعه است. وی بیان می دارد که : “کلید حفظ هوشمندی افراد در حین داشتن یک رژیم لاغری آن است که کربوهیدرات ها را به طور کلی حذف نکنند. مصرف کم کربوهیدرات ها مشکلی ایجاد نمی کند اما حذف آن ها دردسرساز است.”
دکتر تیلور افزود: “در مرحله ابتدایی رژیم های غذایی کم کربوهیدرات، آن ها در واقع به صورت رژیم های غذایی بدون کربوهیدرات عمل می کنند و احتمال بسیار می رود که این مسأله باعث ایجاد اشکال در علکرد شناختی شود چرا که مغز از گلوکز (شکر) به عنوان سوخت اولیه استفاده می کند. از آن جا که بدن کربوهیدرات ها را به اجزای کوچک تر، شامل گلوکز، می شکند، با از بین رفتن منابع کربوهیدرات منابع غذایی مغز نیز از دست می روند.”
به گفته دکتر تیلور و همکارانش در مجله اپتایت (Appetite)، هایپوگلیسمیا (Hypoglycemia)، یا کمبود قند در خون، باعث اختلال در عملکرد مغز می شود. از طرف دیگر، مدتهاست از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات، که بدن را مجبورمی کنند از چربی به عنوان سوخت استفاده کند، جهت کنترل صرع استفاده می شود، که این مسأله معرف تأثیر عمیق این گونه رژیم ها بر عملکرد مغز است.
برای بررسی تأثیر احتمالی رژیم های غذایی کم کربوهیدرات بر روی تفکر و حالات افراد، محققان از ۱۹ زن خواستند که یا رژیم غذایی کم کالری متعادل توصیه شده توسط انجمن رژیمی امریکا، و یا یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات که در هفته اول با حذف کامل کربوهیدرات ها آغاز شده و در هفته های بعد به تدریج مقادیری از کربوهیدرات را شامل می شد، انتخاب کنند.
شرکت کنندگان در این مطالعه چندین تست حالت و عملکرد شناختی را ۷۲ ساعت قبل از شروع رژیم و سپس ۴۸ ساعت، یک هفته، دو هفته، و سه هفته پس از شروع رژیم کامل کردند. ۹ زنی که رژیم کم کربوهیدرات را انتخاب کرده بودند، طی هفته اول که کربوهیدرات ها به طور کامل از رژیم غذایی آن ها حذف شده بود، نسبت به ۱۰ زن دیگر امتیازهای کم تری در تست های حافظه کسب کردند. اما زمانی که مصرف کربوهیدرات ها در گروه اول دوباره آغاز شد، تفاوت های حافظه ای بین دو گروه از بین رفت.
دکتر تیلور با اشاره به این که شرکت کنندگان در رژیم غذایی کم کربوهیدرات تنها مجاز به مصرف ۵ تا ۸ گرم کربوهیدرات در روز بودند (مقدار مصرف پیشنهادی کربوهیدرات ها برای افرادی که در صدد کاهش وزن نیستند، روزانه ۱۳۰ گرم است.) بیان داشت: “حتی میزان بسیار کم کربوهیدرات نیز می تواند عملکرد مغز را به حالت نرمال باز گرداند.”
مطالعات پیشین نشان داده بودند که در تست هایی که نیاز به توجه و هشیاری دارند، افراد پس از مصرف یک غذای پر پروتئین بهتر از زمانی که یک غذای پر کربوهیدرات خورده باشند، عمل می کنند و ضمنا احساس خستگی نیز در گروه اول کم تر است.
به گفته دکتر تیلور تحقیقات اخیر حاکی از آن است که در هنگام استفاده از رژیم های لاغری به مسائل دیگری غیر از کاهش وزن نیز باید توجه شود.





